Discountketen Action heeft afgelopen jaar forse groei van de omzet en winst geboekt door uitbreiding in Europa. De omzet klom met bijna 28 procent naar ruim 11 miljard euro. Exclusief nieuw geopende winkels was sprake van een groei van bijna 17 procent.

De operationele winst (ebitda) steeg met liefst 34 procent naar 1,6 miljard euro, zo meldt Action donderdag.

De groei was mede het gevolg van de opening van 303 nieuwe winkels afgelopen jaar, waarmee het totaal op 2.566 winkels komt in 11 Europese landen. Action had eind vorig jaar 69.040 medewerkers

In 2023 voltooide Action de voorbereiding voor de introductie in Portugal. Op 29 februari 2024 is de eerste winkel in Porto geopend, gevolgd door een tweede winkel in Coimbra.

Action heeft prijzen verlaagd bij reeks producten

"We hebben de prijzen van tal van producten kunnen verlagen, waardoor onze klanten konden profiteren van verbeterde toeleveringsvoorwaarden", zegt CEO Hajir Hajji van Action in een persverklaring.

Action let naar eigen zeggen ook sterk op het verbeteren van de duurzaamheid van zijn productketen. De eigen vrachtwagens van Action rijden in Nederland nu op HVO 100-brandstof en 99 procent van alle winkels is inmiddels uitgerust met energiebesparende LED-verlichting.

Verder heeft Action de zogenoemde indirecte (scope 3) CO2-emissies in kaart gebracht met 2021 als referentiejaar. Het gaat hierbij om de CO2-uitstoot die gekoppeld is aan het gebruik van producten van de discounter. Daarbij gaat het volgens Action 5,5 miljoen ton CO2 op jaarbasis.

LEES OOK: Topman Remko Rijnders van MediaMarkt Benelux over nieuw online platform: ‘Omzet is leuk, maar klanttevredenheid is duurzaam’